کوروش زارعی: «رستاخیز» استاندارد سینمای دینی را بالا برد/ جنایات تفکیریها در سینما نمود ندارد
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۰۰۷۹
کوروش زارعی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورتهای سینمای دینی اظهار کرد: درباره این موضوع تا امروز اظهار نظرهای متفاوتی را شاهد بودهایم که هر یک به نوعی به این بحث پرداختهاند، بنابراین سعی میکنم از دریچهای به این موضوع ورود کنم که شاید نکات جدیدی در آن یافت شود. برای همین میخواهم فیلم سینمایی «رستاخیز» را که به نظرم بهترین و تاثیرگذارترین فیلم در حوزه سینمای دینی است را محور استدلالم قرار دهم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: رستاخیز به فراموشی سپرده شد، چراکه مدیران سینمایی این سرزمین فیلم را در صندوقچه فراموشی گذاشتند تا دیگر از آن یاد نشود. این کم لطفی در شرایطی بود که فیلم مورد نظر حاصل تلاش یک گروه بزرگ بود که 7 یا 8 سال شبانه روز برای این فیلم تلاش کردند تا یک اثر با محوریت اباعبدالله(ع) ساخته شود. کاری که در نهایت با بهترین کیفیت تولید شد، اما تمام این تلاشها با عدم اکران این کار به فراموشی سپرده شد. نکته تاسفآور اینکه دلایلی که برای بایکوت این فیلم آورده میشد به نظرم به هیچ وجه محکمهپسند نبود.
زارعی تاکید کرد: این فیلم میتوانست در شرایط فعلی کارکرد بسیار خوبی داشته باشد، چراکه امروزه عدهای هستند که به اسم اسلام دست به جنایت میزنند و اسم خود را هم مسلمان می گذارند، اما در این فیلم میبینیم اسلام واقعی، اسلامی است که در کربلا سر آن را بریدند. اسلام واقعی اسلام پسر شیر خدا بود که بیگناه خود و خانوادهاش را از دم تیغ گذراندند و حتی از کشتن فرزند 6 ماهه او هم خودداری نکردند. این نکته را گفتم تا تاکید کنم فرزند شمر، خولی و... امروز در کربلا، سوریه، یمن و... در حال جنایت هستند ولی ما نمود این جنایات را در سینما نمیبینیم!
بازیگر فیلم «رستاخیز» گفت: شاید سوال شود در رستاخیز یک روایت تاریخی تصویر میشود، پس چرا آن را با وقایع امروز مرتبط میکنیم؟ جواب این سوال کاملاً روشن است. آن هم اینکه در آن دوران امام حسین(ع) در مقابل کفار جنگ نکرد، بلکه کسانی در مقابل وی ایستادند که خود را مسلمان دانسته و کارشان را جهاد میدانستند؛ غافل از اینکه آنها در مقابل اسلام واقعی به پاخاستند.
زارعی متذکر شد: چرا باید مسلمانی به گونهای در جهان معنا شده باشد که اگر یک زن مسلمان بخواهد با حجاب در اروپا قدم بزند بلافاصله همه وحشت کرده و فکر میکنند قرار است حادثه تروریستی در آنجا رخ دهد؟ این اتفاق از آنجا نشئت که ما معرفی مناسبی برای اسلام واقعی که در آن رحمانیت حرف اول را میزند، نداشتهایم. این نکته را گفتم تا تاکید کنم، چنین حرفی در رستاخیز زده میشد، اما افسوس که نگذاشتند پیام این فیلم به گوش جهانیان برسد.
بازیگر سریال «کیمیا» ادامه داد: آفت دیگر سینمای ما در این است که در کشور ما هر مسئول یا مدیری با تولیدات فرهنگی برخورد سلیقهای میکند. این اتفاق در همه حوزهها رخ میدهد، اما شکل جدیتر آن را در حوزه فرهنگ و هنر میتوان مشاهده کرد. دلیل این اتفاق نیز این است که بسیاری معتقدند این حوزه نیاز به تخصص ندارد و هر فردی میتواند در قبال آن اظهار نظر کند. در چنین شرایطی فیلمی که درباره امام حسین(ع) تولید شده است مظلوم واقع شود، همانگونه که امام حسین(ع) خود مظلوم بود.
این بازیگر با تاکید بر اینکه نقد باید به شکل اصولی مطرح شود، گفت: نمیخواهم بگویم تمام نقدهایی که به رستاخیز شد به اهمیت و بیربط بود، شاید در این میان نقدهایی نیز صحیح بوده باشد، اما احمدرضا درویش؛ کارگردان رستاخیز سعی کرد با کوتاه کردن یک فیلم 3 ساعته به دو ساعت و پانزده دقیقه نظرات دیگران را لحاظ کند، اما متاسفانه با وجود اینکه فرزند خود را مثله کرد باز هم مخالفان این فیلم رضایت ندادند و تنها با بایکوت این کار ارزشمند لبخند رضایت بر لبانشان نشست.
زارعی تاکید کرد: با توضیحاتی که دادم میخواهم این نتیجه را بگیرم که اگر ما به دنبال استانداردسازی در سینمای دینی هستیم باید یک رویکردی را به صورت ویژه مد نظر قرار دهیم. آن هم اینکه فیلم رستاخیز یکی از بهترین الگوهایی بود که میتوانست استانداردهای سینمای دینی را برای ما تعریف کند، اما این فیلم به فراموش خانه سپرده شد تا ما هنوز شاهد فیلمهایی باشیم که به اسم سینمای دینی تولید میشوند، اما هیچگونه مخاطب و تماشاگری ندارد.
وی در پایان گفت: متاسفانه این روزها آثاری به عنوان سینمای دینی تولید میشوند که نه تنها به استانداردهای این گونه سینمایی نزدیک نیستند، بلکه به نوعی این معنا را در سینما به حاشیه راندهاند، چون تماشاگر با دیدن کارهایی که به این اسم در سینما تولید میشود نسبت به این ژانر ذهنیت خوبی نخواهد داشت. برای رهایی از این وضعیت پیشنهاد میکنم که گروهی تشکیل شود که با دقت دست به پژوهش و نگارش متون سینمایی بزند در ادامه از وجود کارگردانان خبره هم بهره گیرد تا بتوانند از یک فیلمنامه خوب کار خوبی تولید کنند و در انتها نیز شرایط اکران تولیدات مورد نظر به شکل مطلوبی فراهم شود. در این صورت میتوان امیدوار بود که ما سینمای فاخری در این زمینه داشته باشیم.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا فرهنگی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش مهم و اثر گذار معلمان و اساتید بر نسل جوان، پاسخگویی به شبهات دانش آموزان و دانشجویان را از رسالتهای مهم معلمان و اساتید دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار معلمان و اساتید مدارس و دانشگاههای آستان قدس رضوی که به مناسبت «هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم» در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ این هفته را به تمام اساتید و معلمان دلسوز کشورمان تبریک گفت و با بیان اینکه معلمان باید شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند، به روایت «رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا، رحمت خدا بر بندهاى را که امر ما را زنده کند.» از امام رضا(ع) اشاره و اظهار داشت: معلمان و اساتید رشتههای مختلف در کنار تدریس دروس تخصصی خود اگر نکتهای اخلاقی و تربیتی برای دانشآموزان و دانشجویان بیان کنند و همچون شهید مطهری از دین و انقلاب با شجاعت و کلام منطقی و صحیح دفاع کنند، آنگاه مشمول دعای حضرت رضا(ع) خواهند شد.
وی با اشاره به هجمه گسترده دشمن برای القاء شبهات در عرصههای مختلف دینی و انقلابی در ذهن نسل جوان، گفت: دستور قرآن است که در راه دفاع از دین و ارزشها نباید از هیچکس جز خدا هراس داشت و شهید مطهری اینگونه بود، امروز نسل جوان آماج شبهات دینی و سیاسی دشمن است، معلمان وظیفه دارند با بیان صحیح و منطقی، شبهات نسل جوان را پاسخ دهند و از مبانی دینی و انقلابی دفاع کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شهید مطهری در جبهههای متعدد وارد میدان دفاع از اسلام شد؛ گفت: رسالت معلمی تنها تدریس دروس مختلف علمی نیست، معلمان باید با تسلط بر اخلاق اسلامی، آداب و مبانی دینی احیای فضیلتها و امر اهل بیت(ع) را انجام دهند؛ هنگامی که یک معلم ریاضی، زبان انگلیسی یا علوم دیگر از معنویات میگوید، بسیار این سخن اثرگذارتر از سخن یک معلم دینی است.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلم فرزانه، علامه شهید مرتضی مطهری، رسالت معلمی را فراتر از جغرافیای کلاس درس دانست، اظهار کرد: شهید مطهری به اصطلاح امروزی استاد رسمی حوزه علمیه یا دانشگاه نبود؛ ایشان در دهه 40 در حوزه تدریس داشتند و نیز در دانشگاه بعضا به عنوان استاد مهمان حضور پیدا میکردند، در سال 56 نیز یک روز در هفته در حسینیه ارک قم فلسفه تدریس میکردند، اما چرا روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم نامگذاری شد؟ یکی از حکمتهای این نامگذاری این است که معلمی را از چهارچوب کلاس و مدرسه خارج کنند زیرا معلمی امری گسترده و فراگیر است.
وی افزود: معلمی تنها در مدرسه و دانشگاه معنا پیدا نمیکند، حضور در کلاس تنها جلوهای از ظهور و بروز معلمی است؛ معنای معلمی به مراتب گستردهتر و بالاتر و جغرافیای آن همه عالم است؛ همانگونه که نماز تجلی عبودیت و بندگی خداوند بوده اما تمام بندگی نیست، کلاس نیز یک جلوه عینی معلمی است اما معلمی به کلاس خلاصه نمیشود، لذا اگر حتی روز میلاد پیامبر خاتم(ص) را نیز روز معلم بنامند، سزاوار است.
مروی با اشاره به این سخن امام خمینی(رضواناللهعلیه) که فرمودند «معلّمی شغل انبیا است»؛ گفت: این سخن امام راحل بر گرفته از آموزهها، متون و منابع دینی و نشان دهنده جایگاه ارزنده و رفیع معلمی است، زیرا انبیاء خود معلم بشر بودند و وجوب هدایتگری معلم از متون و آموزهای دینی استنباط میشود.
وی در ادامه به بیان جایگاه «تعلیم و تعلم» در اسلام از منظر قرآن و متون روایی پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاهی اجمالى به آیات قرآن، روایات ائمه اطهار(ع) و سیره بزرگان حکایت از اهتمام فوق العاده اسلام به امر مهم «تعلیم و تعلم» حکایت دارد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود برخی ویژگی های ممتاز شخصیت شهید مطهری را بیان و با اشاره به جامعیت علمی این معلم شهید، عنوان کرد: مطالعات علمی علامه مطهری بسیار فراگیر و جامع بود، بهطوری که تقریبا در تمام حوزههای علوم انسانی و اسلامی ایشان صاحب نظر بودند.
وی افزود: شهید مطهری آنجا که احساس میکند جامعه به هدایت و روشنگری نیاز دارد، بی اعتنا به سرزنشها و خطرات وارد میدان میشود، تا آنجا که وقتی در مقاله ای در نشریۀ «زن روز» به مسئله حقوق زن در اسلام حمله میشود، شهید مطهری در همان نشریه و همان ستون مقاله ای در خصوص «نظام حقوق زن در اسلام» مینویسد و پاسخ هجمهها را میدهد.
مروی افزود: در آن دوران برای یک روحانی و عالم دینی نوشتن مقاله در نشریه مبتذل «زن روز» حقیقتا یک انتحار به شمار میرفت؛ بسیاری به این عمل شهید مطهری اعتراض کردند و ایشان در پاسخ گفت «در نشریه "زن روز" علیه حقوق زن در اسلام مقاله نوشتند، من بروم در نشریه "مکتب اسلام" پاسخ بدهم؟ آن کسی که "زن روز" میخواند که "مکتب اسلام" نمیخواند.» که این نشان از شجاعت شهید مطهری دارد.
وی با بیان اینکه شهید مطهری از مصادیق آیه شریفه «لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» بودند؛ ابراز کرد: شهید مطهری در راه دفاع از اسلام و تبلیغ دین برای خود شئوناتی قائل نبود و برای خود تنها شأن دفاع از دین و تربیت مردم قائل بود؛ به طوری که روزی برکتاب سنگین «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی شرح مینویسد و روزی به نیاز جامعه در جایگاه یک فیلسوف برجسته، کتاب سادهای همچون «داستان راستان» برای عموم مردم تألیف میکند.
مروی در پایان گفت: مراکز علمی آستان قدس رضوی باید به نحوی با حرم مطهر امام رضا(ع) مرتبط باشند؛ دانشآموزان و دانشجویان مراکز علمی آستان قدس باید به شکلی با حضرت رضا(ع) پیوند داشته باشند و برای تحقق این مهم اساتید، معلمان و مربیان مراکز علمی آستان قدس میتوانند با ارائه طرحها و پیشنهادات خود مسئولان امر را یاری کنند.
در ابتدای این دیدار تعدادی از معلمان و اساتید مدارس و دانشگاههای آستان قدس رضوی به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پیرامون امور آموزشی و تربیتی پرداختند.
انتهای پیام/282/