انتقادات تند بازیگر سرشناس/ با دو خط داستان که نمیشود ۹۰ دقیقه مخاطب را سرکار گذاشت!
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۱۸۳۷
کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این مطلب گفت: سینمای جهان کوشیده حتی جدیترین سوژهها را بر محمل تنوع ژانری به مخاطب ارائه دهد تا مخاطب یک لحظه گرفتار تکرار نشود ولی در سینمای ایران بیش از حد محدود شدهایم. بازیگر «رگ خواب» و «آشوب» ادامه داد: یکی از دلایلی که سینمای ما چنان که باید در بدنه جامعه نفوذ نمیکند، محدودیت ژانری است یعنی مخاطب با دیدن پوستر یا تیزر فیلم به درکی کامل درباره فیلم میرسد و حدس میزند که فیلم به فلان فیلمی که پیشتر دیده شباهت دارد و این میشود که اصلاً به سینما نمیرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کوروش تهامی خاطرنشان کرد: اگر میبینیم این همه اختلاف در سینما بر سر کم و زیاد بودن تعداد سالن و سانس وجود دارد، یک دلیلش همین کمبود مخاطب است، وگرنه نباید فیلمهایی داشته باشیم که یک سوم سالن را هم پر نمیکنند و بعد تازه انتظار تسهیلات ویژه در اکران دارند. بازیگر «گناهکاران» و «برف روی شیروانی داغ» تأکید کرد: سینما فقط کمدی و فیلمهای موسوم به اجتماعی نیست. سینما دهها ژانر دارد که از اکشن تا جنایی و حادثهای و ترسناک و تاریخی و حماسی را دربرمیگیرد ولی در ایران چسبیدهایم به یکی دو ژانر و مدام دور خودمان میچرخیم.
کوروش تهامی با بیان اینکه ضعف داستانگویی یکی از دلایل پرهیز از ورود به سینمای ژانر است، تأکید کرد: متأسفانه برخی فیلمسازان به جای آنکه داستانگویی را بیاموزند تلاشهای بیخود برای بازیهای فرمی میکنند و این تلاشها هیچ نتیجهای ندارد جز آنکه مخاطب را فراری میدهد. بازی فرمی زمانی بیشتر به چشم میآید که در دل یک داستان جذاب و پرکشش باشد، وگرنه با دو خط داستان که نمیشود ۹۰ دقیقه مخاطب را سرکار گذاشت. این بازیگر تأکید کرد: در دنیا و حتی هالیوود میروند سراغ افسانههای شرقی و موضوعاتی مانند چراغ جادو و علاءالدین را مبنای تولید فیلم و سریال میکنند ولی ما هنوز یک برگردان تصویری مناسب از آثار طنازانه عبید زاکانی یا اثر حماسی فردوسی نداریم. چرا؟ چون واهمه داریم که اثرمان گیرا نباشد در حالی که اگر آدمهای توانمند را به کار گماریم، یقین بدانید محصولی استاندارد و گیرا خلق خواهد شد. تهامی تأکید کرد: آنها بدون پشتوانه ادبی غنی میروند و «آواتار» میسازند و ما کلی افسانه کهن داریم که با نگاههای جدید و پردازشهای جدید میشود به آنها توجه کرد ولی از آنها استفاده نمیکنیم و فانتزیسازی را که یکی از بهترین راهها برای جلب مخاطب است، جدی نمیگیریم. از همین امروز باید به نوآوری ژانری فکر کرد که به نظر من فردا هم دیر است. ۲۴۱۲۴۱ کد خبر 1354342
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران فیلمنامه کوروش تهامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.